Naam: Johan Verhofstadt (54)
Werk: zelfstandig uitvaartondernemer bij Johan Uitvaartzorg in Arnhem
Sinds: oktober 2015
Vorige carrière: Head of Visuele Merchandising bij Charles Vögele Fashion Benelux
[In Memoriam special Nederlands Dagblad 20 november 2021]
De uitvaartbranche is bij uitstek een vakgebied voor ‘een late roeping’, niet iets waar je als kind al van droomt. Wat drijft mensen om op latere leeftijd een carrière switch te maken naar deze branche? En welke vaardigheden uit hun vorige carrière kunnen ze hier goed bij gebruiken?
“Affiniteit met mode had ik al op jonge leeftijd, mede door het werkgebied van mijn ouders. Dus mijn keuze voor de richting “presentatie” aan de MDGO Mode en kleding na het voortgezet onderwijs, was een logische stap. De vervolgstap naar de kunstacademie lonkte mij niet want ik wilde geld verdienen. Dus ik ben binnen diverse retailers en carrièrekansen uiteindelijk geëindigd als Mediaplanner en Head off Visual Merchandising bij Charles Vögele Benelux. De laatste jaren ging het slechter in de retail door de online verkoop en moesten diverse grote organisaties hun winkelketen sluiten. Omdat ik hier niet op wilde wachten, ben ik na gaan denken wat ik met mijn talenten nog meer kon doen. En besloot voor een rigoureuze stap door mezelf opnieuw uit te vinden en heb met medewerking van mijn oude werkgever de kans gekregen de opleiding als Uitvaartondernemer te volgen bij Après la Vie Academie.
Deze ommezwaai kwam door een assessment training via mijn werkgever. Hierin kreeg ik meer inzicht in mijn competenties, zoals o.a. mijn observatievermogen, inlevingsvermogen, contactgerichtheid en pragmatische onderhandelingstechniek. In dezelfde periode als mijn carrière switch maakte ik ook enkele verliezen mee. Ik kwam er snel achter dat de uitvaartmarkt niet transparant is en in zekere mate afstandelijk, niet mensgericht en niet budget technisch. Nadat ik mijn opleiding succesvol had afgesloten, begon ik als zelfstandig uitvaartondernemer. Dit beroep bleek mij op het lijf geschreven te zijn en ik heb mij in de afgelopen jaren als ondernemer verder ontwikkeld. De uitvaartbranche is sterk aan het groeien en veranderen met bijzonder veel concurrentie in mijn werkgebied. Dat houdt in dat ik met de landelijke website Uitvaartkist-online.nl de consument tips geef om veel zelf te doen bij een uitvaart en laat ik zien, van kist tot thuisopbaring en als online serviceafdeling, wat een uitvaart kost zonder marges van tussenpersonen, waarmee de familie zelf de regie neemt.
Mijn modegevoel zal altijd een rol spelen wanneer ik een uitvaart mag voorgaan, wanneer de familie toch een spreker of uitvaartleider wenst. Ik heb dan ook diverse kostuums in mijn kast hangen in verschillende kleuren en modellen. Je hoeft als uitvaartbegeleider niet altijd meer in het zwart te verschijnen, er kan en mag veel meer. Die keuze bespreek ik met de familie wat past, want ik ben en blijf in dienst van de nabestaanden. Het is een manier om me te onderscheiden in deze sterk groeiende branche. Je moet ondernemend en creatief blijven, maar ik kan zelf bepalen hoe en hoef daar aan niemand verantwoording over af te leggen. Heerlijk!’